Startsted: Finlandsgade, HaslevHaslev og bakkerne på Villa Galina

Type: Cirkelrute med kort tur-retur på cykelsti og biveje i kuperet terræn med bratte stigninger og fald.

Sværhedsgrad: Øvet.

Turlængde: Knap 27 kilometer.

Fremvist af: Helle Hejlskov med flere.

Vi drejer til højre ad Teestrupvej og tager tovejs cykelstien i venstre side af vejen og følger den ud af Haslev og gennem Teestrup. Efter 3,9 kilometer krydser vi over på den anden side af vejen, hvor cykelstien fortsætter i højre side. Vi drejer til venstre ad Skuderløsevej efter 6,8 kilometer, derefter til højre ad Skuderløse Bygade og til højre ad Stoksbjergvej. Nu kører vi på asfaltvej.

Vi følger vejen, der skifter navn til Gødstrupvej i skoven, højre om og passerer gennem Gødstrup. Efter godt 13 kilometer ruller vi til venstre ad Landevejen mod Rønnede og knap
halvanden kilometer senere til venstre ad Villa Galinavej, der gennem Bråby bliver til Bråby Bygade og derefter Skuderløsevej.

Vi drejer til højre ad Konradsfeldvej og følger den til venstre ad Teestrup Overdrevsvej og drej til højre ad Videbæksvej. Vi drejer til højre ad Teestrupvej og følger den på cykelstien tilbage til udgangspunktet i Finlandsgade, der kommer på venstre hånd.

Turens første del er præget af marker, gårde og vindmøller. Det er Danmark på landet med god plads og højt til loftet. Efter Skuderløse bliver asfalten periodisk grovere, terrænet bliver gradvist mere kuperet, her er skiftevis skov og marker, og vi passerer gennem en ådal.

Turen gennem skoven på Villa Galinavej og videre på det åbne markstykke ned mod Bråby er meget kuperet, og hvor det går ned, kommer der god fart i rulleskøjterne. Turen er guidens vildeste og mest krævende. Tag den kun, hvis du er tryg ved fart og har mod på både at krydse landeveje og en ubevogtet jernbaneoverskæring. 43,6 kilometer i timen viste mit gps-ur ved første rul gennem bakkerne. Ved andet rul, var der strid modvind ned ad bakkerne. Her viste uret ”kun” 37,7 kilometer.

Helle Hejlskov, der fremviser ruten sammen med nogle af rullevennerne fra Haslev Inline Team, er i sit civile liv børnehaveklasseleder i Næstved. Hun kom i gang med rulleskøjtesporten, da hun gik på pædagogseminariet. Her meldte hun familien ind i Haslev Inline Team, som hun i dag er kasserer i. Min 14-årige datter Sissel deltager i sit tredje EM og min 18-årige søn Mikkel har været med to gange, fortæller Helle Hejlskov. Tidligere rullede hun mange løb. Nu nøjes hun med Berlin Maraton i september, der for mange rulleskøjteløbere markerer overgangen fra udendørs til indendørs rul.